.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اعتراف بی بی سی به شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی ؛
اسرائیل غافلگیر شد/ ابعاد آنچه اتفاق افتاد، بی‌سابقه است/ برای این عملیات ماه‌‌ها برنامه‌ریزی شده بود
شمال نیوز : ماه‌هاست که آشکار بود خطر یک برخورد بین گروه‌های مسلح فلسطینی و اسرائیل عمیق‌تر می‌شود. در بیرون از شاخه نظامی حماس، شیوه، مکان و زمان حمله غافلگیر کننده بود.
اسرائیل غافلگیر شد/ ابعاد آنچه اتفاق افتاد، بی‌سابقه است/ برای این عملیات ماه‌‌ها برنامه‌ریزی شده بود

به گزارش شمال نیوز، جرمی بوئن، سردبیر بخش بین الملل بی بی سی در تحلیل عملیات طوفان الاقصی رزمندگان مقاومت نوشته است که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از عملیات بزرگ حماس غافلگیر شده است و هیچ کس انتظار نداشت که حماس چنین عملیات پیچیده و هماهنگی را در خارج غزه طراحی و برنامه‌ریزی کند.

به گزارش جهان نيوز، متن کامل تحلیل بوئن را در ادامه خواهید خواند:

اسرائیل با جاه‌طلبانه‌ترین عملیاتی که حماس تا کنون از غزه انجام داده، غافلگیر شد.  ابعاد آنچه اتفاق افتاد، بی‌سابقه است. حماس در جدی‌ترين حمله مرزی كه اسرائيل در بيش از يک نسل با آن روبه‌رو بوده، حصار فلزی كه غزه را از اسرائيل جدا می‌كند، در جاهای مختلف قطع کرد.


این حمله یک روز پس از پنجاهمین سالگرد حمله غافلگیرانه مصر و سوریه در سال ۱۹۷۳ اتفاق افتاد؛ حمله‌ای که جنگ بزرگ خاورمیانه را آغاز کرد. در رهبری حماس اهمیت این تاریخ از بین نخواهد رفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید کشورش در جنگ است و دشمنانش بهای سنگینی خواهند داد.

فیلم‌ها و عکس‌های کشته‌شده‌های اسرائیلی، غیرنظامیان و همچنین سربازان در سراسر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

ویدئوهای دیگر از مردان مسلح حماس که سربازان و غیرنظامیان را به اسارت در غزه می‌برند، اسرائیلی‌ها را خشمگین و نگران کرده است.

در عرض چند ساعت اسرائیل با حملات هوایی به غزه پاسخ داد و بسیاری از فلسطینی‌ها را کشت. فرماندهان اسرائیل در آینده برای عملیات زمینی برنامه‌ریزی خواهند کرد.

حضور گروگان‌های اسرائیلی در آنجا به این معنی است که این امر حتی پیچیده‌تر از حملات قبلی خواهد بود.

ماه‌هاست که آشکار بود خطر یک برخورد بین گروه‌های مسلح فلسطینی و اسرائیل عمیق‌تر می‌شود. در بیرون از شاخه نظامی حماس، شیوه، مکان و زمان حمله غافلگیر کننده بود.

اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بر کرانه باختری، قلمروی بین اورشلیم و مرز اردن که اسرائیل از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است، تمرکز کرده‌اند؛ جایی که درگیری و خشونت مداوم تقریبا در طول سال ادامه داشته است.

فلسطینیان مسلح، به ویژه آنهایی که در خارج از شهرهای جنین و نابلس کرانه باختری فعالیت می‌کنند، به سربازان اسرائیلی و شهرک‌نشینان یهودی حمله کرده‌اند.

ارتش اسرائیل ده‌ها حمله انجام داده است. شهرک‌نشینان مسلح با انتقام‌گیری از روستاهای فلسطینی اجرای قانون را خود به دست گرفته‌اند.

ملی‌گرایان مذهبی افراطی در داخل دولت راست‌گرای اسرائیل ادعای خود مبنی بر اینکه سرزمین‌های اشغالی، در کل، سرزمین یهودی است، تکرار کرده‌اند.

هیچ کس انتظار نداشت که حماس چنین عملیات پیچیده و هماهنگی را در خارج غزه طراحی و برنامه‌ریزی کند.

هم‌اکنون در اسرائیل اتهام‌ و انتقاد در مورد ناتوانی سرویس‌های اطلاعاتی برای پیش‌بینی آنچه در راه بوده، آغاز شده است. اسرائیلی‌ها انتظار دارند که شبکه گسترده‌ای از اطلاع‌رسانان، مأموران و فناوری‌های نظارتی پیشرفته کارشان را درست انجام دهند.

در نهایت، دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در مقابل عملیات حماس غافلگیر شد؛ زمانی که اسرائیلی‌ها در حال استراحت یا دعای تعطیلات مذهبی و آخر هفته بودند.

حماس گفته است که در مقابله با تهدیدات علیه مساجد بیت المقدس این حمله را انجام داده است. هفته گذشته، برخی از یهودیان در مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان پس از مکه و مدینه در عربستان سعودی، عبادت کردند.

همین محوطه مورد احترام یهودیان نیز هست، زیرا محل معبد یهودیان کتاب مقدس بوده است. دعای یهودیان مذهبی در جایی که آنها کوه معبد [محوطه مسجدالاقصی] می نامند ممکن است چیز مهمی به نظر نیاید، اما اسرائیل آن را ممنوع کرده، چون فلسطینی‌ها آن را بسیار تحریک‌آمیز می‌دانند.

با این حال، با معیارهای بیت‌المقدس، که همیشه محل درگیری ملی و مذهبی بوده، این اتفاق چندان استثنایی نبود.

پیچیدگی عملیات حماس نشان می‌دهد که برای این عملیات ماه‌‌ها برنامه‌ریزی شده است. این یک واکنش عجولانه به رویدادهای بیت‌المقدس در هفته گذشته یا بیشتر نبود.

دلایلی که حماس و اسرائیل بار دیگر در حال جنگ هستند، بسیار عمیق‌تر است. درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از قبل شدید شده بود، حتی زمانی که در سرخط خبرهای بین‌المللی اثری از آن وجود نداشت.

کشورهایی که هنوز رسما خواستار صلح از طریق راه حل دو کشوری هستند، عمدتا این را نادیده گرفته بودند. برای مدتی، در جریان روند صلح اسلو در دهه ۱۹۹۰، چشم‌انداز وجود دو کشور یک امید واقعی بود. اما حالا یک شعار توخالی شده است.

مناقشه فلسطین و اسرائیل اولویت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن دی‌سی نبوده است. این کشور تلاش می‌کند راهی برای ارائه تضمین‌های امنیتی به عربستان سعودی در ازای نزدیکی با اسرائیل بیابد.

آخرین تلاش آمریکا برای از سرگیری روند صلح یک دهه پیش در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما شکست خورد.

در قلب این مشکل، قرن‌ها درگیری حل‌ناپذیر و حل‌نشده بین اعراب و یهودیان بر سر سرزمین‌های بین دریای مدیترانه و رود اردن است. این وقایع به سرعت در حال شدت‌گرفتن، بار دیگر ثابت می‌کنند که نمی‌توان به سادگی این درگیری را مدیریت کرد. وقتی این وضعیت را به حال خود رها کنیم، خشونت و خونریزی گریزناپذیر خواهد بود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.038 seconds.